Wednesday, October 4, 2017

Travelogue : Kota Kinabalu, Sabah Part 4

Day 4 – Sunday (30 July 2017)

Morning warga Kota Kinabalu! Pagi ni aktiviti yang paling aku tunggu. Pergi pulau! Vitamin sea! Aku rasa aku memang tak boleh nak berpisah dengan pulau. Tambah kalau air dia bapak punya jernih. Pagi tu aku gerak terus ke Jesselton Point untuk survey pakej pulau. Disebabkan kami ada sepuluh orang, aku decide untuk ambil private boat je. Masuk je pintu dah ada orang tunggu hulur kertas pakej pulau dari Kaunter 10.

Dari apa yang aku research, kaunter 10 ni agak famous juga dan ramai juga yang ambil pakej dengan dia. So aku malas nak fikir aku terus ke kaunter 10 dan tanya harga untuk 10 orang for private boat. Bagi aku harga yang dia bagi tu quite cheap juga RM470 + RM180 parasailing untuk 4 orang. Ini harga untuk 3 pulau. Pulau Sapi, Pulau Manukan dan Pulau Mamutik. Harga tu dah termasuk sekali harga equipment dan juga terminal fee. Nanti sampai pulau kena bayar RM3 untuk fee Taman Laut dan tiket tu kena simpan untuk ke pulau-pulau seterusnya.

So, apa tunggu lagi, ayuhlah ke pulau dan burnkan muka. Kebetulan aku beli snorkel gear baru so time ni la nak test berkualiti ke tak. Beli dekat Decalthon RM45 je okay. Senang guna sendiri punya taklah rasa geli sangat. Heh.

Bersedia untuk burnkan muka

Boat ni hanya kitorang je yang naik.

Muka layan perasaan

Excited!

First dia bawak ke Pulau Sapi. Kecil je Pulau Sapi ni, dan nampak tempat redup kami bentang tikar. Kalau sesiapa yang tak bawa tikar sendiri boleh sewa RM10 untuk satu tikar besar tu kalau tak silap aku lah. Dekat sini aku, adik serta kakak aku akan dibawa untuk aktiviti Parasailing. Woah, first time wei sebab dulu time dekat Bali aku tak berani lagi, tapi dekat sini aku nekad nak kena try juga even sekali. Bucketlist tu even bagi orang lain nampak simple tapi not for me yang penakut ni.

Mula

Go!

Parasailing done!

Dekat sini dia memang basahkan kita, nak taknak kena hadap.

Kebetulan turn aku naik tu diorang naikkan paling tinggi sekali. Gelisah dia tak payah cakap, aku tengok depan je sekali sekala je pandang kiri kanan. Cuma bezanya dekat sini dengan Bali, dekat sini diorang rendam korang dalam air adalah tiga kali juga. Tapi seriously best sangat. Sila cuba okay. Oh, jangan lupa juga cuba zipline dimana korang akan naik dari Pulau Sapi dan melintasi laut ke Pulau Gaya. Aku promise korang akan dapat view yang sangat awesome.

Dekat Pulau Sapi ni if korang ada rasa nak mencuba fun dive ada juga booth yang sediakan segala peralatan diving sekali instructor untuk bawa korang nanti dengan harga RM280 sahaja. Fun dive tak perlu lesen pun tau. Nama pun fun kan. Itupun ada dalam bucketlist aku tau untuk ada sijil diving. Entah bila berkesempatan nak ambil.

Budak paling excited jumpa air. Kita geng!

Muka yang dah mula merah

Then dari Pulau Sapi kami bergerak ke Pulau Manukan. Dekat sini Pulau dia besar sikit dan banyak tempat redup. Sini banyak gila ikan. Pergi je dekat tepi-tepi jeti tu, nanti ikan tu datang la dekat korang. Kami dekat sini dalam sejam setengah je then terus gerak ke pulau terakhir iaitu Pulau Mamutik. Dekat sini takde apa sangat, just chill chill mandi laut je. Lagipun sini dalam sikit dan time tu air pun dah start pasang, ombak kemainlah tinggi. Muka aku time ni tak payah nak cakaplah burn dia macam mana. Merah menyala. Tahu-tahu je bila pegang pedih.

Tak payahlah nak gigih sangat pakai life vest sebab air dia tak berapa nak dalam sangat.

Hi si comel!

Kalau pergi dekat area tepi tu banyak gila ikan!

Pukul 4 petang macam tu kami gerak pulang ke Jeti Jesselton, ambil kereta dan balik ke apartment. Tak tukar baju pun sebab on the way balik tu sempat je baju kering since cuaca panas wei. Sampai apartment sambung mandi swimming pool pula. Berendam la lagi sejam dekat pool barulah naik atas bersiap untuk keluar dinner sebelum budak-budak tidur.

Bye Pulau. Bye Vitamin Sea. I've got enough until need 3 weeks to recover from sunburn -.-"

Malam tu kami pergi makan best sikit dekat Restoran Gayang Seafood. Omg! Memang terbaik weyh. Aku order segala udang, sotong, ketam bagai cuma lobster je tak sempat nak rasa sebab mahal. Restoran tu luas, banyak meja dan cara order adalah dengan pergi kaunter ambil nombor dan tunggu sampai nombor korang dipanggil dan akan ada pelayan ambilkan order sambal bagitahu menu dekat situ. Oh, time korang sampai akan dapat air teh cina free. Bagi aku sedap je. Air teh biasa cumanya tiada gula. Total kami makan malam tu cuma RM250 je. Kira murah la sebab kalau nak ikutkan apa yang kami order kalau dekat semenanjung ni memang cecah RM400 kot.

Situ tempat untuk order. Ambil nombor dan tunggu pelayan datang layan anda okay.

Total lost RM250

Balik tu belum sempat sampai rumah budak-budak dah tidur. Penat sangat mandi laut. So hari last dekat KK dan akan bergerak pulang ke KL. Esok jugalah nak buat last minute shopping untuk beli souvenir dan ikan bilis bagai. Night!

Day 5 – Monday (31 July 2017)

Last day! Sedihnya hati nak meninggalkan bumi Sabah yang penuh dengan seafood murah dan pulau yang cantik. Aktiviti pagi ni adalah shopping! Sebelum kedai buka kami dah keluar pergi sarapan dulu. Lagipun keluar awal pagi kereta tak banyak dan senang sikit nak dapat parking. Kmai ada masa tiga jam je untuk shopping sebab nak kena check out pukul 12 dan nak kena ada dekat airport atleast sejam sebelum.

Sempat la borong keronsang, ikan bilis, amplang, kuih cincin semua. Mujurlah dekat sini diorang dah siapkan letak dalam kotak, seal dan timbang terus. Senang nak bajet bawa naik flight. Pukul 11 tu balik dan terus packing dan check out. Sampai airport dalam pukul 12.30, tunggu En Azman untuk pulangkan kereta dan aku terus masuk untuk check in luggage sebelum orang bertambah ramai. Oh pasal kereta tu malam tu En Azman datang tukarkan kereta Persona yang rosak tu dengan Myvi. Banyak kali dia minta maaf siap nak pulangkan balik RM100 sebagai ganti rugi tapi my mom tolak sebab kami memang dah pakai kereta tu hampir sehari so tak adil la untuk dia. Nak sewa kereta sila contact En Azman 0163234350 okay. Recommended sangat. Pasal apartment dekat KK pun bakal direview kemudian dalam entri khas okay.

Sebelum terlupa, flight balik KL aku paling terbaik sebab dapat Kapten viral tu wei. Kapten yang suka berpantun tu iaitu Kapten Shahar. Memang terhiburlah naik flight dia bawa. Banyak gila info yang dia kongsi. Selama ni aku selalu terfikir, bilalah dapat naik flight dia bawa, haritu pergi Langkawi takde, sekali nak balik KL dari KK dapat. Bahagia gila. Live dengar dia pantun. Lawak pula tu pantun dia. Terhibur aku.

So tamatlah sudah percutian keluarga tahun ini di bumi Sabah. Tertunailah hasrat my dad nak pergi Sabah. Asyik duk cakap dari haritu nak pergi, so aku dah tunaikan. Next tunaikan hasrat my mom pula. Kemana? Tunggu next year okay.