Sunday, July 16, 2017

Cerita Raya Seorang Dilla




Holla! Selamat Hari Raya uoolls. So, how was your raya guys. Aku punya raya this year lebih kurang je macam raya raya yang lepas. Nothing yang berubah. Heh. Cumanya, this time sebab raya fall on Sunday, so aku ada masa untuk bake cakes for tetamu yang datang. Sabtu before raya tu aku berketang ketung dekat dapur dari pagi sampai petang dan berjaya siapkan lima biji brownies dan dua biji VSC. Hebatlah juga untuk aku yang noob nie. So tahun ni bertahan la kek aku sampai raya ke empat. Kalau tidak first day raya dah langsam sebab selalu sempat buat sejenis je kek.






So, untuk Raya pertama macam biasalah, semua siap untuk pergi Sembahyang Raya dan balik dari sembahyang makan dan sesi bergambar. this time my sister kata why not we bergambar dekat luar sebab every year pun nak bergambar indoor. So kali ni outdoor la pula. Since my dslr dah berfungus*bila ntah nak pergi service* so kena guna phone je bergambar.


Wan tengah sapu daun sebab nak bergambar kan. Time ni aku saje je test lighting kamera.

Ready, ready!


Tadaa! Jadilah gambar paling 'terbaik' abad ini 😅


Family My Sister

My Family. Seorang down lagi tiga masih bertahan. Kah!


Wan dan Opah with their cucus


Then after bergambar duduk makan dan just tunggu orang datang rumah. Selalunya first day raya ni akan penuh dengan my sedara mara from belah my mom. Diorang akan datang kadang tu serentak and memang kerja aku duduk dapur prepare barang masak if ada yang nak kena buat extra. Tukang basuh pinggan pun ye juga. Tapi baju raya still on okay.


Muka seronok dapat makanan


This year my mom dia ada tambahan menu. Every year rumah aku akan masak spagethi. Kiranya itu menu wajiblah untuk sesiapa yang datang rumah aku but this time ada tambahan Nasi Minyak. Only for Raya Pertama okay. Siap kurma kambing lagi my mom masak. Mengancam betul. My friends yang datang semua macam, "Next time kita kena datang rumah Dilla on first day raya. Barulah banyak foods" Jyeah, betul tu, if you guys nak rasa menu selain spagethi sila datang on first day raya okay.


Maknya busy makan anaknya duk menjenguk dari tepi.


#kawansampaisyurga boleh?




#wefieraya


The next day raya barulah kami sekeluarga keluar beraya. Memenuhi segala jemputan yang ada. Memang dari petang sampai malam la keluar beraya. Makan, makan, makan dan makan. Heaven!



Siblings




With their nephew and niece


#cousinsampaitua



Melayan kegedikan Aireen


#wefieraya




Raya ketiga pula masa untuk aku keluar beraya ke rumah kawan kawan. Tapi this time tak boleh nak jumpa semua since ramai yang dah kahwin and diorang beraya di rumah mertua dulu. Jumpa yang mana ada jelah. Dekat rumah pula penuh dengan sedara mara belah my abah. Memang selalu macam tu. My abah punya siblings akan berkumpul dekat rumah aku sekali dengan opah aku sekali. Tapi aku sempat jumpa sekejap je sebab aku balik lewat dan time aku sampai rumah diorang pun dah slow slow nak balik dah.


Opah with her anaks. Tiada dalam gambar: Mak Ngah, Pak Teh


Opah with her Menantus


All Together


The Cucus and Cicits. Cousins. 


Aku tiada dalam gambar di atas sebab aku ada dalam gambar ini di rumah Shareen(kanan)


Raya keempat my cousin tunang. So, pagi tu memang dekat rumah my Mak Ngah je and tengah hari tu my abah punya kawan nak datang so balik prepare nak memasak. My mom decide nak masak bihun sup and tugas aku just buat sambal kicap pedas berapi. Heh. Memang, seorang Dilla dan pedas berpisah tiada. Bila sakit perut meraung tak ingat dunia. This year raya tiada drama masuk hospital sebab sakit perut okay. Selamat. Hahaha. Malamnya berketang ketung lagi dekat dapur siapkan brownies untuk bawa balik KL dan untuk topup yang dekat rumah so bila aku balik KL nanti my mom ada cake untuk hidangkan dekat tetamu.

Raya kelima, bersiap untuk balik KL. Esoknya dah kena kerja. Kenapa tak sambung? Sebab aku nak kena simpan cuti demi #allatraveljournal la weyh. This end of July akan terbang ke tempat yang best with my family. So need to simpan my leave and this November pun nak kena terbang lagi to another destination.


Beraya di rumah cousin di Kajang






Model Cilik


Bukan aku yang ajar sepah


#cousinsampaitua


Diva la Vida 


Cousins.


So, sekian saja cerita Raya dari seorang Dilla. Balik KL nanti kita pergi Open House pula okay. Happy Raya everyone. Raya kan sebulan. Heh.

No comments:

Post a Comment

kau nak kata apa.silakan.